Tényleg lehet vidéki ügynökségként az ország legnagyobb márkáinak dolgozni? Miért éri meg transzparensnek lenni egy ügyféllel? Mikor lesz iskolai csoportmunkából valódi munkahelyi szervezet?
Olajos Márkkal, a Four Creation reklámügynökség ügyvezetőjével a fenti kérdésekre, s persze rengeteg egyébre kerestem a választ.
Temesvári Orsolya interjúja.
01
Hogyan alakult az ügynökség? Mi a Te vállalkozói történeted?
Egy vállalkozó édesapa gyermekeként szinte beleszülettem ebbe a szemléletbe. Mivel apukám volt a példaképem, én is folyamatosan kerestem a lehetőségeket, hogy milyen vállalkozást indíthatnék.
Folyamatosan szerveztem valamit. Ezzel kapcsolatban egy kedves emlékem egy iskolai papírgyűjtés. Az osztályfőnököm megdicsért, hogy telefonon nagyon ügyesen megszerveztem, hogy a mi osztályunk gyűjtse össze a legtöbb papírt, de azért már ideje lenne becipelni azt a sok papírt az iskolába.
Számomra egyébként a reklám mindig óriási szenvedély volt, mindig nagyon érdekelt, miként mozgatja meg az embereket.
Ez az attitűd tovább gyűrűzött az egyetemre is, ahol egyszerűen egy idő után megtaláltuk egymást a hozzám hasonló hallgatókkal. Így alakult ki az a négyes mag, akikkel elindult a Four Creation.
02
Meg tudod fogalmazni azt az érzést, azt a minőséget, amikor valakinek ekkora szerelem a reklámozás, ahogyan Te beszélsz róla?
A márkák világa nagyon mély, egy nagyon komplex rendszer. Minden egyes reklám hatással van arra, hogyan tekintünk egy márkára. A legizgalmasabb rész az, hogy miként mutatunk be úgy egy márkát, hogy az üljön be az emberek fejébe vele kapcsolatban, amit szeretnénk.
03
Mi adja a legjobb inspirációt?
Nekem soha nem volt olyan nagyon kreatív gondolkodásom, amellett, hogy szeretem a reklámokat, ezt a munkát, mindig az üzleti oldal vezetése volt a feladatom. Van persze átmenet a kettő között, ha nem lenne affinitásom vagy érdeklődésem a reklám és a kreatív oldal irányába, az üzleti oldalt sem tudnám csinálni.
Alapvetően megvan a szerepek felosztása, hogy kinek mi a feladata, így a konkrét kreatív munka már nem az én feladatom, hanem a kollégáim dolgoznak rajta. Hálás vagyok, mert most már akkora az ügynökség, hogy tényleg különálló csapatokról beszélhetünk.
04
Mi volt a legnagyobb kihívás az eddigi szakmai utadon?
Ezután másfél év alatt megduplázódott a csapatunk létszáma, ami teljesen más figyelmet, kapcsolatot igényel. Egyrészt nehéz volt, hogy a kezdetektől velünk lévő 7-8 kollégával már nem volt olyan szoros a viszony a mindennapokban, másrészről meg kellett tanulnunk, hogy kétszer annyi kollégával másképp kell foglalkozni, másképp kell őket betanítani. Ez együtt járt egy nagyon erőteljes emberi fejlődéssel is.
Számomra egyébként a legnagyobb sikerélmény mindig az, amikor működik a rendszerünk, működik a szervezetünk. A közelmúltban volt néhány nagy ügyfelünk, voltak nagyobb sikerek, ami nagyon fontos volt számomra, de ez nem jött volna létre a csapatunk és az egész háttér nélkül.
Amikor elkezdtünk együtt dolgozni, közösségi média oldalakat kezeltünk. Még egy kicsit egyetemi csapatmunka jelleggel működött, négyen körbeültünk egy laptopot, mindenki látott mindent.
Amikor már többen voltunk, talán hatan, akkor emlékszem, az volt a legnagyobb sikerélmény, hogy én néhány napra nagyon elmélyültem egy másik projektben és kiestem ebből a munkából. Közben az általunk kezelt közösségi média felületekre kikerültek olyan bejegyzések, amiről én nem is tudtam, amiket nem is láttam. Akkor éreztem azt, hogy ez innentől kezdve már nem egy iskolai csapatmunka, hanem mi tényleg egy szervezet vagyunk.
Ebben is az volt a legnagyobb sikerélmény hogy növekedtünk. Egyénileg és szervezetként is.
05
Mi mindennel foglalkoztok most?
A csapatunk növekedésével szélesedett a szolgáltatásaink köre. Szerencsések vagyunk, mert ez a folyamat organikusan, az ügyfeleink igényeinek bővülésével együtt történt meg, ahogyan nekik szükségük lehet valamilyen új szolgáltatásra, úgy tanultunk bele mi is.
Általában óvatosak voltunk, nem akartuk nagy hévvel eladni azt, amit még nem csináltunk, ugyanakkor mindig szükségünk volt arra, hogy kellően bátrak legyünk és bele merjünk menni új helyzetekbe is.
Olyan is előfordult már velünk, hogy teljesen transzparensek voltunk az ügyfelünk felé, elmondtuk neki, hogy az adott szolgáltatást, adott projektet tudjuk, hogyan kell megcsinálni, de még nem csináltuk, így ez egy közös tanulási folyamat lesz. Éppen ezért, mivel ebben együtt vagyunk benne, mi is rengeteget engedünk a saját díjunkból, viszont cserébe tényleg nyíltan tudjuk kezelni azt, hogy az adott témába, projektbe most ugrunk bele először.
06
Milyen ügyfeleknek dolgoztok?
Szerencsére nagyon sokszínű ügyfélkörnek dolgozunk. Nagyon érdekes a munkánk, már a kezdeti időszakban is dolgoztunk képkeretezőnek, fogorvosnak, utazási irodának is.
Bárkinek szívesen dolgozunk, aki tényleg szeretné ezt csinálni, aki nyitott az ötletekre és a kreativitásra. Annál jobb a munka, minél inkább jelen van az ügyfél. Hiszen mi megrajzolunk ugyan egy képet, de az ő lelkük, az ő termékük vagy szolgáltatásuk tölti ezt ki, szükség van a közös munkára.
Az a célunk, hogy inkább kevesebb ügyfelünk legyen, de velük szeretnénk minél szélesebb körben együtt dolgozni, ahol mélyen bele tudunk menni a munkába és izgalmasabb dolgok jönnek ki.
A zászlóshajónk kétségtelenül a Zing Burger és a Zing további márkái, de ügyfelünk volt már az Epam, a BrainBar, a Design Terminal vagy a Szegedi Tudományegyetem.
Nemrég zárult az egyik nagy projektünk, a Mizo gyerekeknek szóló termékén dolgozhattunk.
07
A honlapotokon is megjelenik, hogy nagyon fontosak a szegedi gyökerek. Mit jelent a csapatnak ez a város és a vidéki élet?
Alapvetően lokálpatriótának gondolom magunkat, s azt hiszem, hogy alapvetően mindenki csak ott tud igazán otthon lenni, ahol született.
Azt látom, hogy a reklámozás egy nagyon szép szakma, de a keretek miatt Budapestre orientálódott. Tehát nem csak Szegeden, de más vidéki nagyvárosokban sem alakult ki olyan széleskörű marketing- és reklámszakmai tevékenység, mint Budapesten. Van persze néhány ügynökség a vidéki városokban is, de nem olyan erőteljes a jelenlétük, mint a fővárosban.
Mi azt szerettük volna megmutatni, hogy ezt Szegedről is lehet csinálni. Egyrészt szerettük volna megmutatni a márkáknak is, másrészről a helyi fiataloknak is. Szeretnénk feléjük azt kommunikálni, hogy itt is lehet maradni, ebben a városban is lehet karriert építeni.
08
Dolgoztok külföldi piacra?
Egyelőre nem dolgozunk külföldre, de ez nem jelenti azt, hogy nem szeretnénk, hiszen nem vagyunk a saját pénztárcánk ellenségei (nevet).
Szerencsére eddig mindig volt annyi hazai megbízásunk, hogy nem maradt idő az ilyen jellegű fejlesztési projektekre, ezeket háttérbe kellett szorítanunk. Másrészről pedig azt is nagyon jól körül kell határolnunk, hogy milyen típusú szolgáltatásokat tudnánk külföldre értékesíteni.
A mi szolgáltatásunknak van egy üzleti tanácsadós jellege, egészen pontosan annak, hogy nagyon közelről, mélyen szeretnénk együtt dolgozni az ügyfeleinkkel, átfogó megoldást szeretnénk kínálni a problémáikra. Ehhez szükséges, hogy legyen bizonyos mennyiségű kontakt köztünk, ami egy határig működik online, de sokszor szükség van a személyes találkozásra is.
Emellett nagy szükség van a kulturális integrációra is, hiszen nem fogunk tudni Spanyolországban megcsinálni egy izgalmas kampányt, ha nem ismerjük a helyi közéleti viszonyokat, a humort, az embereket.
Ugyanakkor például grafikai feladatokat, hirdetéskezelési feladatokat, informatikai fejlesztési feladatokat könnyen el tudnánk látni, és jelentősen olcsóbbak tudnánk lenni az ottani ügynökségekhez képest.
09
Milyen terveitek vannak a jövőre?
Szeretnénk nőni, mint a gomba (mosolyog).
Ehhez megvan a háttér, megvan a kreatív, a kutatási stratégiával foglalkozó és a hirdetéskezeléssel foglalkozó csapatunk. A legizgalmasabb, hogy ezek a csapatok integráltan is tudnak működni, sokkal szélesebb körű szolgáltatást kínálva, mint egyenként. Szerintem ez egy nagyon ritka dolog.
Szerkezeti változást nem tervezünk, a következő években minél szélesebb körben szeretnénk ismertebbé válni, sokféle ügyfélnek dolgozni, illetve létszámban is növekedni. A lényeg, hogy értékes munkát végezzünk.
Köszönöm a beszélgetést!